Stress

Stress, hur det påverkar oss!

Stress är inte häslosamt på något sätt. Det är en reaktion för att överleva!

 

Vad händer då i kroppen vid stress?!

Varför går man inte ner i vikt, och varför hamnar fettet på magen?!

 

När vi känner stress ökar binjurarna kortisolpåslaget, blodet rusar ut i musklerna som spänner sig och gör sig redo att springa ifrån faran. Spända muskler under lång tid gör ont!

 

Kortisolet höjer blodtrycket så vi kan ta fart, glukagonhormonet släpper ut blodsocker ur leverlagret och muskellagret så att vi snabbt kan få energi.

 

Vi har alltså lyckats med att höja blodtryck och blodsocker utan att äta. blodsockret ser till att fett lagras och kortisolet pekar ut att vi ska spara fettet på magen så vi får snabtb tillgång till fettet( som är vårt energilager) när det väl är dags att springa ifrån faran.

 

Nu har vi ju inga verkliga faror som vi kanske måste springa ifrån..... visst händer det, men då pustar vi ju ut när faran är över och vi lugnar neross och återhämtning kan ske.

 

Vid långvarig stress, där vi aldrig hittar en bra återhämtning är kortisolet påslaget hela tiden, vilket innebär att vi går omkring med höga nivåer av blodsocker som lagrar fettet... på magen som kortisolet så fint pekar ut!

 

När nu stressen är påslagen och blodet är ute i musklerna, så saknas blod ut till huden i bra mängder. Näringen saknas och eksem samt andra hudproblem som torrhet är vanligt. även håret blir blir sämre, Då näringen inte når hela vägen fram till hårsäckarna. vanligt med håravfall och torrt hår, även klåda och mjällliknande problem kan uppstå.

 

Matsmältningen är avslagen, eftersom vi behöver blodet kring tarmarna för att ta upp näringen. tarmrörelserna är långsamma, och hårt bajs är vanligt. avföringen är ofta varierande mellan lös och hård, och det kan gå olika lång tid mellan toabesöken.

 

Normalt är att bajsa 1-3 gång per dag.

 

När vi stressar minskar kroppen även på sina kroppsvätskor, så torrhet i munnen, minskad magsaft och torra slemhinnor ställer till det för oss.

 

Med minskad magsaft smälter vi maten dåligt, som sedan ska ner i ett avstängt tarmsystem. detta kan skapa många magprobrem, tex tarmfickor, IBS, magkatarr, magsår mm

 

I det sympatiska nervsystemet befinner vi oss i när vi känner oss redo, på g när nåt kul ska hända men även vid stress. Det är då allt detta sker i kroppen. Det tar kroppen 1 handling för att komma in i det sympatiska nervsystemet. Det räcker med att någon skrämmer dig med ett bu!

 

När vi stressat länge kan binjuren dra ner på kortisolet, och vi blir utbrända och kommer inte längre ur sängen. Hit vill vi inte komma! Jag har provat.........

 

Dessutom har vi svårt att sova, för att adrenalinet är påslaget så att vi faktiskt tar oss ur sängen ändå....... så vi är supertrötta, men kan inte sova! Hmmmmm, ingen vidare rolig situation.

 

För att inte fastna i detta tillstånd behöver vi återhämtning, och det gör vi genom att ta sig medvetet eller omedvetet in i det parasympatiska nervsystemet. Detta tar kroppen 1400 handlingar/reaktioner.

 

Har vi då befunnit oss under en lång period i stress kräver det att vi faktiskt lär kroppen att hitta till parasympatiska nervsystemet igen.

 

Det finns lite olika tekniker för det, och här kommer några tips!

 

 

 

  • Sitt ner när du äter
  • Medveten andning, djup och lugn
  • Spikmatta som ger endorfiner som är smärtlindrarnde
  • Ta massage, vilket ger oxytocin som är lugnande
  • Gå till frisören, där du får beröring vilket ger oxytocin
  • Varmblodiga djur är sköna att klappa, vilket även ger oxytocin
  • Träna med något du tycker om och i den takt du orkar och kan
  • Gör saker du tycker om
  • Ta av dig klockan
  • Stäng av mobilen ibland
  • Umgås med människor du tycker om
  • Fika lite längre
  • Bli mer ego
  • Se över dina måsten.... är dom verkligen måsten
  • Säg inte ja/nej direkt. svara "jag ska fundera på saken, jag återkommer". det ger dig tid att verkligen fundera om du vill/ kan/ hinner
  • Yoga
  • Mindfullness (finns appar till mobiler)
  • Ändra kosten, för att balansera blodsockret.
  • Kokosfett hjälper tarmen och höjer immunförsvaret

 

Välbehövliga vitaminer:

 

 

  • B vitaminer förbrukas vid stress, och ett tillskott av en multi b-vitamin är bra
  • Magnesium förbrukas vid stress, och magnesium behövs bla för bra näringsupptag och avslappning, men även mot benskörhet.
  • Zinkbrist är vanligt och att tillsätta extra vid stress hjälper immunförsvaret, men även dålig andedräkt.
  • C vitamin går även åt vid stress, precis som många andra närngsmnen men c vitamin är otroligt viktig i andra processer i kroppen. c vitaminet stärker dessutom binjuren som lätt tar slut vid stress
  • Omega 3 tillskott hjälper vi smärta, inflammation och ger bättre uthållighet
  • Kosttillskott som extra magnesium, zink, c vitamin och b vitaminer är bra att ta under stressiga perioder även om du äter bra och hittar återhämtning. Men gör det för att förhindra brister och för att kroppen inte ska gå sönder. Du stärker även immunförsvaret!

 

 

 

När kroppen nu befinner sig i harmoni, får du inte ge upp din träning i detta. det är något du måste göra varje dag medvetet, till du lärt din kropp att göra det mer automatiskt.

 

Att bara ligga på soffan och vila främjar inte alltid en bra återhämtning. Ibland kan en skogspromenad skapa bättre återhämtning. Det är upp till dig vad som ger dig energi!

 

Sömnen bättre när vi drar ner på stressen, eftersom kortisolet minskar och ger plats till melatoninet till kvällen för en god sömn.

 

Trösta inte jobbiga tankar med en ny tanke..... tänk istället "vad är det värsta som kan hända" och tänk hela tankebanan ut, så att du verkligen kan se det absolut värsta som kan hända av det du oroar dig för!

 

Med balanserade nivåer av kortisol, glukagon, insulin (packar bort blodsockret) och adrenalin ger vi nu kroppen en chans att återhämta sig.

Utan för högt blodsocker i blodet har vi inget påslag av stesshormonet kortisol. Kroppen behöver inte hålla på att lagra för vad den tror är faror.

 

Blodet flyter ute i huden, så att näring kan fördelas ordentligt. Blodet finns runt tarmarna för att hämta näring. Tarmrörelserna är igång och maten står inte still.

 

Kroppsvätskorna är tillräckliga, så att maten kan smältas ordentligt, tänderna mår bra och vi är inte muntorra. sexlivet förbättras, och toabesöken blir trevligare och mer regelbundna

 

 

 

STRESS ÄR OKEJ I KORTA PERIODER OCH NÄR VI HAR ÅTERHÄMTNING!

 

VAR RÄDD OM DIG

 

/Nadja

Copyright @ All Rights Reserved