Vad ska man äta

Vad ska man äta?

 

Råden kring kost är många idag, och man kan uppleva det mycket förvirrande i denna uppsjö av råd.

Här finner du fakta kring olika födoämnen, och du gör naturligtvis valet. Vi är alla olika och vi ska respektera allas olika val!

Jag kan hjälpa dig med just dina val, och varför just du behöver/vill äta på ett visst sätt. För hälsan och energi är en god anledning. Vid sjukdom kanske man behöver tänka annorlunda!

Art-egen föda

 

Nötter:

Många mineraler som tex Magnesium och Zink (stress/hård träning sänker magnesium, zink o c -vitamin)Zinkbrist ger dålig andedräkt, viktiga oljor. Magnesiumbrist skapar dåligt upptag av näring i tarmen. Varva Eko-nötter med vanliga, blanda och variera bland märken för riskspridning! (eko=mögelsporer)

 

Insekter:

Kan hoppas över, men innehåller proteiner ;-)

 

Svamp:

Kan hoppas över. Antioxidanter

 

Honung:

Har vi använt länge till sötning. Innehåller viktiga ämnen för kroppen. Den enda artegna sötningen. Ej kopplat till cancer. Får ej diabetes av denna.

 

Fisk & Skaldjur:

Innehåller selen och jod, som är byggstenar till sköldkörtelhormoner. Inflammationshämmande Omega 3, blodet blir mer lättflytande. Viktiga mineraler!

Proteiner som är viktiga byggstenar i kroppen.

 

Fågel, kött:

Proteiner, B12 (gör inget om man hoppar över om man äter det övriga)

 

Växtdelar

Grönsaker:Vitamin C, Folsyra (B9) Folsyra behövs för att ta ner Homocysteinnivå (bildar blodproppar) Folsyra finns i mörkgröna grönsaker. Vid för mycket kött och för lite grönt ökas homocysteinnivå! B6, B9, B12 gör detta ofarligt! Tyvärr förstörs B9 vid upphettning. Bra val bladspenat, ruccola i salladen. Grönsaker förbättrar vår insulinkänslighet. Vattenlösliga fibrer från grönsaker är viktigt samt antioxidanter!

Grönsaker är viktiga för en väl fungerande matsmältning och för våra goda bakterier i tarmen.

 

Frukt & Bär:

Kolhydrater, behövs ej. Bör ej användas vid övervikt och sockerberoende! Fruktos blir farligt vid 11 äpplen

Men bär är mindre kolhydrater och innehåller antioxidanter samt vitaminer och kan vara bra att lägga till. Frukt är naturens godis, så var inte rädd för den.

Frukt och grönt kan binda gifter och föra ut ur vår kropp.

 

Ägg:

Alla vitaminer utom c vitamin. Perfekt protein/aminosyror (vitan), som matchar exakt kroppens! Vi behöver 8 specifika aminosyror, och barn 10 specifika. Vegetarianer har svårt med en av dessa, och barn svårt med 3 av dessa. Kolesterol (Detta hormon behövs för upptag av D-vitamin, byggsten till könshormoner, klister till våra celler så vi inte faller isär! Kroppen producerar själv motsvarande mängd kolesterol som 22 ägg/dag)och bra fetter

 

Alger:

JOD (byggsten till sköldkörtelhormoner tillsammans med aminosyran Tyrosin om du ej har trasig eller bortoperarad sköldkörtel)

Rotfrukter:Kolhydrater, Ej nödvändig men bra långsamma kolhydrater

 

  • Utan vitamin C sjunker serotonin som är vårt må bra och glad hormon.
  • Drick inte näring om du vill gå ner i vikt!
  • Oro är det mest cancerogena du kan utsätta dig för
  • Supersalt med alla mineraler och jod: 1 del Himalayasalt, 1 del Örtsalt, 1 del Havssalt
  • Kissar man mycket vid viktnedgång, öka på med salt!
  • 1 gram KH binder 2-3 gram Vatten H2O
  • Mer fett från smör, mejeri för mättnad och förbränning. Mer fett om ätstörning förekommer (problem med suget)
  • Överdoserar man fett blir man extra mätt och då undviker man dumma val!
  • Mer än 30 energiprocent från kolhydrater är bara nackdelar.

 

ART-EGEN FÖDA I ART-EGEN MÄNGD SKAPAR HÄLSA

 

Ej art-egen föda

 

Potatis:

Blir till socker redan i munnen, då med hjälp av amylas-enzymen och tuggande frisätter glukos (polysackarider, snabba) Innehåller lektiner (skapar mineralbrist)

Kokta, kalla potatisar är mat för tarmens goda bakterier där kolhydraterna/sockret är svårare att smälta för kroppen.

 

Baljväxter:

Jordnötter, bönor, kikärtor, linser, sojabönor (sojaprodukter). Problemet är omega 6 som är inflammationsfrämjande. Göder cancer. Innehåller Lektiner som hakar fast i mineralerna i tarmen och drar med dem ut. (mineralbrist)

Sojabönan innehåller även fytoöstrogen (östrogen från naturen) vilket inte är så nödvändigt, tex män som får bröst… Kan dock vara bra efter klimakteriet (tänk på extra mineraler då). Processer med sojabönan görs med bensin och andra kemikalier vilket blir kvar i produkten. Bör kanske inte ingå som val att ha som bas i sin kost som äts dagligen.

 

Fullkorn:

Innehåller lektiner (skapar mineralbrist) och fytinsyra som blockerar upptaget av mineraler i kroppen. Innehåller Gluten

Spannmål:Innehåller lektiner, fytinsyra och gluten

 

Gluten:

Skapar B12 brist då det tar bort ämnet IF (intrinsic factor) ur magsäcken som skyddar B12 från den sura miljön. Intrinsic Factor skyddar B12 ut till tunntarmen där näringen tas upp. Gluten tar bort laktas- enzymet som bryter laktosbindningen, alltså skapar det laktosintolerans! Laktos är ett mjölksocker.

Gluten skapar irritation på tarmväggen som skapar läckande tarm!

 

Mejeri:

Överdriver kalcium. Överdos av kalcium skapar brister.

Mjölkproteiner = Vassle och Kasein. Vassle höjer insulin onödigt mycket. Kasein blir morfinliknande ämne.

Kaseinet är ett protein som kan vara irriterande tex vid autoimmun sjukdom.

Får och getmjölk kan vara ett skonsammare alternativ!

Mjölkprodukter är tyvärr inflammationsökande.

Kors mjölk från förr kan inte bli morfinliknande, som tyvärr dagens kor skapar.

Mejeri innehåller laktos som är socker (galaktos+glukos). Innhåller 1,5 sockerbit per dl.

Innehåller IGF 1 som är det mest cancergödande. Vanlig cancer är prostatacancer pga av detta!

MEJERI ÄR LIVETS LYX 

 

  • Surdeg tar bort lektiner.
  • Råg är okej, så rågbröd på surdeg är okej.
  • 1990 åt vi 50 kg mjöl per person/år
  • 2010 åt vi 80 kg mjöl per person Nadja Öström

 

 

Copyright @ All Rights Reserved